ילדים ושינה

מאז שהפכנו להורים הושחרו העיגולים מתחת לעינינו, אנחנו מסתובבים בעולם כמו זומבים עם עיניים אדומות וחוסר אמיתי ומתמשך בשעות שינה בזמן שאנו נדרשים לתפקד כרגיל, להראות ביצועים בעבודה, לנסוע ברכב, לאסוף את הילדים מהגן, לשחק, להאכיל, לקלח ובסוף היום לנסות להרדים במטרה הנכספת להרוויח לפחות כמה שעות שינה טובות ומיטיבות.

צורך בשעות שינה הוא צורך מולד, ישנם תינוקות שזקוקים להרבה שעות שינה ויש כאלה שזקוקים למעט יותר, ככל שהתינוקות שלנו גדלים והם מקבלים תחושת בטחון וההתפתחות הפיזיולוגית ממשיכה הם ערים יותר שעות ביום ואמורים לישון יותר שעות בלילה.

יחד עם זאת, הורים רבים מתקשים שלא נאמר מיואשים מכל נושא השינה, למרות טקסי שינה, ייעוצי שינה ופניה לכל דבר שיכול לעזור הם עדיין לא מצליחים לגרום לילדיהם להרדם ולישון בצורה חלקה ונעימה.

להלן מס' קשיים שכיחים שהורים רבים שפונים אלי מתמודדים עמם והפתרונות שהצעתי עבורם:

  • אנחנו עושים טקס שינה לפני כל שינה ולמרות זאת מוצאים את עצמנו מנסים להרדים אותו במשך שעה וחצי או יותר רק בשביל שיישן חצי שעה – בתור משהי שקפצה על כדור במשך שנה עם הילד הראשון בניסיון להרדים אותו ולמדה מהטעויות, מהילד השני אני לא מרדימה את הילדים שלי, אני דואגת להכניס אותם למיטה ברגע שאני יודעת שהם עייפים, אני אלטף, אחבק, ארים כאשר הם בוכים, אהיה סבלנית ורגועה אך הם יירדמו בעצמם כי זוהי מלאכתם ואני לא יכולה לעשות זאת במקומם. לגבי טקסי שינה, מהנסיון שלי גם אם יתקיים טקס רק לפני שנת הלילה זה יהיה מצוין.
  • תינוקת ישנה טוב במהלך היום אך מתעוררת כל שעה-שעתיים במהלך הלילה – ממליצה מאד מגיל אפס לישון במהלך היום באור וברעש, בבית כמו שהוא בלי התאמות מיוחדות למען התינוקות ובמהלך הלילה לישון בחדר חשוך וזאת כדי ללמד את ההבדלים בין שנת יום לשנת לילה.
  • אנחנו לא יכולים לצאת מהבית כי התינוק שלנו רגיל לישון רק בתנאים מאד מיוחדים- ילדים לא רגילים לדברים, אנחנו מרגילים אותם. לכן, ככל שנרגיל את הילדים שלנו להירדם בכל מקום ובתנאים שונים הם יהיו גמישים יותר ויהיה קל עבורם לישון גם אם אין בדיוק את השקט המוחלט והטמפרטורה המסוימת שהם רגילים אליה. ממליצה לישון במהלך היום כל פעם במקום אחר: עגלה, לול, משטח, פוף ובלילה רק בעריסה.
  • אנחנו ישנים הכי טוב כשהתינוקת שלנו ישנה איתנו במיטה – מעולה, תעשו מה שנוח לכם וטוב לכם. גם בטבע אמא ישנה עם הגורים שלה, זה הדבר הטבעי ביותר ויש תרבויות ששינה משותפת מקובלת מאד. רק צריך לזכור שכשתחליטו שאתם רוצים לשנות זאת ולהנחיל הרגלי שינה חדשים יכול להיות שייקח יותר זמן להתרל אליהם ותצטרכו להתמיד כדי להטמיע אותם.
  • אנחנו לא ישנים טוב כשהתינוק ישן איתנו- אין שום הכרח לישון עם התינוק לא בחודשים הראשונים לחייו ולא אחרי. לפעמים תינוקות יכולים להתעורר מהרעשים שלנו ולפעמים אנחנו יכולים להתעורר מהרעש שלהם, אם השינה המשותפת לא מספיק איכותית וטובה אתם תופתעו לגלות איך העברת התינוק לחדר ליד יכולה להיטיב עמו ואתכם.

לפעמים נדמה שיש דבר כזה נכון או לא נכון בין בנושא שינה ובכלל בנושאים של גידול ילדים יש מליווני דעות וכל אחד חושב שדעתו שלו היא הנכונה.
מה שאני אומרת להורים שפונים אלי שוב ושוב הוא שהדבר הנכון הוא הדבר הנכון עבורכם.
מציעה לחשוב על הדברים ובעיקר לבחון את ההשלכות העתידיות של ההחלטות שלכם ומרגע שביצעתם החלטה מושכלת להרגיש בטחון בידיעה שאתם ההורים, אתם מכירים את הילדים שלכם הכי טוב, אתם שקלתם וחישבתם ואתם אלה שמחליטים.

אשמח לשמוע מה חשבתם על המאמר שלי, מקווה שמצאתם בו ערך.

שלכם,
שרון לב צוקרמן
יועצת זוגית ומדריכת הורים.

כתיבת תגובה