ילדתי ועכשיו הוא מתרחק ממני

מה גורם לגברים להתרחק לאחר הלידה ואיך אפשר להחזיר את הזוגיות למסלול.

נשים רבות מרגישות שדווקא לאחר הלידה, אחרי כל ההכנות והציפיות להתחיל את החיים החדשים כשהן מצפות לשיתוף פעולה מלא מבן זוגן, כשהן עדיין כואבות, מותשות, מדממות וזקוקות לעזרה, כשההורמונים בגופן משתוללים ועצב ובכי משתלטים עליהן כל שעה עגולה הן נאלצות להתמודד עם בן זוג נעלם, מרוחק ומסוגר.

אז כן, יש מה לעשות וכדאי לפעול עכשיו, אך לפני זה, כדאי שנבין מה יכולות להיות הסיבות לכך:

  • גם גברים חווים דכדוך אחרי לידה – אצל נשים, בייבי בלוז מוסבר בשינויים ההורמונליים שמתרחשים בגוף לאחר הריון ולידה אך מחקרים מראים כי 10% מהאבות החדשים יחוו דכדוך אחרי לידה ו-18% יחושו הפרעת חרדה כלשהי. לצערי בגלל שהמחקר בנושא חדש אף אחד לא מיומן לזהות את האבות האלה ולהציע תמיכה.
  • חוסר שינה – מחקרים מוכיחים שאחד הגורמים לניבוי דכאון הוא חוסר שינה, הטיפול האינטנסיבי בתינוק חדש וחוסר השינה הכרוך בכך מוביל הורים רבים, נשים וגברים לדכדוך.
  • חזרה לעבודה – אנחנו חיים בחברה בה עדיין רוב הנשים הן אלה הלוקחות חופשת לידה. לנו, הנשים נראה שהבעלים שלנו חוזרים די מהר לשגרה שלהם, בעוד שהגברים מרגישים שהתפקיד שלהם לפרנס את משפחתם גורלי מאי פעם, העובדה שהם לא היו בעבודה במשך כמה ימים יכולה להכניס אותם לחרדה והצורך להחזיק במשרה שלהם כעת הופך להכרחי.
  • איך אבא אמור להראות – הרבה מאיתנו, נשים וגברים משתנים אחרי לידת הילד/ה הראשונים כי יש לנו "תמונה" בראש לאיך זה מרגיש ונראה להיות אבא או אמא. פתאום אנחנו מרגישים צורך להתאים את עצמנו לתפקיד הזה ולכן לפעמים אנחנו רואים מעבר חד מגבר מלא הומור וקלילות לגבר רציני כי זו הדמות של "אבא" שיש לו בראש.
  • אובדן החופש והספונטניות – גברים רבים, כמו גם נשים, מרגישים שכעת, עם תינוק, חיינו לעולם לא ייראו אותו דבר. לא נוכל להמשיך לעשות מה שאנחנו רוצים מתי שאנחנו רוצים.

אלה הן חלק מהסיבות שעלולות לגרום לגבר להתרחק לאחר הלידה. נשים שמרגישות שהבעל התרחק מהן, למרות שהן בעצמן עוברות את התקופה הכי מאתגרת ולא פשוטה בחייהן, אני ממליצה להתייחס לנושא ולא להתעלם. בכמה צעדים פשוטים תוכלו לשנות את זה כדי שכשתביטו לאחור תוכלו להיזכר בתקופה הזאת כמאתגרת ללא ספק אך גם כמרגשת ומצמיחה:

  • בקשו עזרה – התחלות הן בדרך כלל מאתגרות, עד שתבינו מה לעשות ואיך ותייצרו לעצמכם סדר יום. אתם תגיעו לשם אך זה לוקח זמן. תנו לעצמכם מרחב להבין וללמוד את הדברים, תעזרו במי שאפשר. הורים, דודים, חברים או עזרה בתשלום. התינוק שלכם זקוק להורים רגועים, כשאתם דואגים לעצמכם אתכם יכולים לדאוג לאחרים.
  • תגרמי לו להרגיש מעורב – דברו עם בן הזוג לגבי מה שאתן צריכות למשל: "מאמי שלי אתה יכול בבקשה להכין בקבוק בזמן שאני מרגיעה אותו"? לפעמים החלוקה למשימות קטנות מפחיתה מהחרדה.
  • תני לו זמן – יכול להיות שאחרי כדורגל עם החברים ביום שישי או שינה טובה של כמה שעות הוא ירגיש רגוע יותר, מסוגל יותר. אם אתן מסוגלות לעשות את זה, למרות שגם אתן הייתן שמחות לקצת זמן לעצמכן יכול להיות שתרוויחו גבר מעורב ורגוע יותר. בקשו גם אתן זמן לעצמכן, להטעין את עצמכן באנרגיה ולחזור בכוחות מחודשת. להזכיר לעצמכן שאתן עדיין הנשים שהייתן, עם תחביבים ואהבות לדברים מסוימים.
  • הקפידו על זמן זוגי – הורים רבים מרגישים שעליהם "להקריב" את החודש/ שנה/ שלוש הראשונים לילדים בלבד. זוגיות שלא מטפחים אותה קמלה. כדאי להחליט כבר מהרגע הראשון על זמן זוגי רק שניכם. בהתחלה זה יכול להיות משהו קצר וקרוב כמו ללכת לשתות קפה ליד הבית. דאגו לפנות לזה זמן ומקום ביומן – שעה בשבוע רק את והוא.
  • דברו על הדברים – ואם אפשר, עשו זאת בהומור ובאופן קונקרטי. מסרים קצרים, חיוביים ומקדמים. תוכלו למשל להגיד: "וואו התינוקת הזאת פשוט לא מפסיקה לבכות, לא ציפינו לזה אה"? זה פותח פתח להודות שגם לכן קשה, שגם אתן מרגישות שיש פער בין הציפיות שלכן לאיך זה באמת מרגיש. הקשיבו לבן זוגכן, מה הוא מרגיש, מה היו הציפיות שלו, על מה הוא מתאבל/ כועס/ עצוב/ קשה לו במיוחד? היו שם בהקשבה ללא שיפוטיות וביקורת. נסו לחלק את המשימות והתפקידים ביניכם לפי היכולות וההעדפות של כל אחד מכם. "אני רואה שלך קל יותר לתפקד בלילה, מה דעתך שנחלק את היום למשמרות ואתה תתעורר איתה בין השעות האלה ואני בין השעות האלה"?

לסיום, זכרו שאתם בונים משפחה וכשבונים משהו חדש משהו במבנה הקודם נהרס. לוקח זמן למערכת החדשה לקרום עור וגידים אך זו תקופה ובסוף הדברים מתאזנים. זכרו שבמערכות יחסים לפעמים מי שיותר חזק כרגע יכול לעזור לסחוב מעט את השני, לא תמיד זה פייר, לא תמיד שיוויוני אך ככל שתתנו מעצמכם, תתמודדו עם אתגרים וקשיים לאורך הדרך כך הזוגיות שלכם תהיה יציבה ומופלאה. זוגיות טובה, הורים אוהבים, מכבדים, מתמודדים, מתקשרים, מהווה את היסודות עליהם משפחה וילדים נבנים עליה.

אם בכל זאת אתם מרגישים קושי להתמודד עם האתגרים של תחילת ההורות אתם מוזמנים לפנות אלי או לכל ייעוץ אחר לקבלת תמיכה, עזרה וכלים בתקופה הרגישה הזאת.

שלכם,
שרון לב צוקרמן

4 מחשבות על “ילדתי ועכשיו הוא מתרחק ממני”

  1. שרון לב צוקרמן

    תודה רבה יולי. אשמח לשמוע מה יישמת ומה עבד עבורכם. בהצלחה. ואני כאן אם תרצי לדבר

  2. פיצית שלי

    כמו שיולי כתבה, כתבה מעניינת מאוד אכן אתגר לא פשוט
    אך בעזרת כמה טיפים טובים נצלח גם את זה..

  3. תודה רבה, אני כאן אם תרצי לשוחח על האתגר הספציפי שלך. שולחת המון חיזוקים ואהבה. שרון לב צוקרמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top